خواص اسپند که مواردی چون خاصیت ضدمیکروبی، آرامش‌بخشی و تسکین درد را برای آن مطرح می‌کنند در اشکال مختلف مصرف آن متفاوت است. مصرف خوراکی دانه‌های این گیاه یا دیگر فرآورده‌های آن به طور کلی خطرناک است و می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد. برخی مهم‌ترین خواص اسپند را درمان عفونت‌های قارچی، انگلی و باکتریایی معرفی می‌کنند. همچنین در طب سنتی اسپند را یک مسکن طبیعی برای مواردی چون دردهای قاعدگی، سردرد و موارد دیگر می‌دانند. به طور کلی اسپند را در دسته گیاهان کاربردی و دارویی برمی‌شمردند که برای ضدعفونی کردن و در درمان بیماری‌ها و عارضه‌های گوناگون موثر است؛ هرچند هیچکدام از این خواص توسط آزمایشات انسانی معتبر تایید نشده‌اند.

طب سنتی در نقاط مختلف جهان موارد استفاده متعددی برای این گیاه قائل می‌شود. در فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف از دود کردن اسپند برای مقاصد مختلفی استفاده شده که با بسیاری از افسانه‌های محلی و خرافات پیوند خورده‌اند.

همچنان که مطالعات بیشتری برای بررسی خواص اسپند و همچنین خطرات آن برای سلامتی لازم است، طب سنتی مواردی را به عنوان فواید دارویی آن معرفی کرده که شامل مسهل بودن و دفع کنندگی بلغم و سودا از بدن بیان می‌شود.

به طور کلی مطالعات بالینی معتبری برای تایید هرگونه کاربرد درمانی اسپند وجود ندارد؛ این موضوع امکان دارد به دلیل وجود برخی ترکیبات سمی در آن باشد. با این حال در ادامه مطلب این گیاه را معرفی می‌کنیم و با نگاه طب سنتی به برخی از خواص اسپند (خواص گیاه اسفند) آشنا می‌شویم.

مهم‌ترین خواص اسپند را می‌توان ناشی از خاصیت ضد میکروبی احتمالی آن دانست. در گذشته از دود کردن دانه‌های این گیاه برای ضدعفونی کردن محیط استفاده می‌شد و امروزه مطالعات بیشتری برای بررسی خواص آن در حال انجام است. با این حال یک کارآزمایی بالینی کوچک و محدود توانست فواید ضد درد اسپند را روی بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو مورد مطالعه قرار داده و اثرات مثبت مصرف خارجی عصاره آن را مشاهده کند.

به نظر می‌رسد این یکی از خواص اسپند است که به طور کامل‌تری مورد مطالعه قرار گرفت. بر اساس این گزارشات استفاده از چهار قطره روغن زیتون حاوی عصاره دانه اسپند روی مفصل آسیب‌دیده سه بار در روز و به مدت چهار هفته، باعث کاهش درد در بیماران مبتلا به استئوآرتریت می‌شود. البته مشاهداتی مبنی بر اثرگذاری این ماده روی خشکی مفاصل دیده نشده است.

پیوند مفید : عکس پروفایل متولدین مرداد

 

توجه: لازم به یادآوری است که عصاره‌ها را نباید به تنهایی روی پوست استفاده کرد، زیرا می‌توانند باعث آسیب به پوست یا بروز حساسیت شوند. برای این کار معمولا آن‌ها را با آب یا روغن رقیق می‌کنند تا از احتمال آسیب‌دیدگی کاسته شود. همچنین با اینکه برخی مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی خاصیت ضد میکروبی، شل‌کنندگی عروق، ضد افسردگی یا ضد درد را به عنوان خواص گیاه اسفند برشمرده‌اند با این حال هیچکدام تاییدکننده قطعی این خواص نیستند.